Toegankelijk, transparant en efficiënt sociale diensten verlenen
In 2004 kreeg ieder lokaal bestuur van de overheid de opdracht een dienstverlening uit te bouwen waarin mensen vlotter hun weg konden vinden. OCMW en gemeente moesten zich buigen over de reeds bestaande diensten en samen bekijken hoe dit nog duidelijker, gerichter en beter aan iedere inwoner aangeboden kon worden. Alle bevindingen, doelstellingen en acties moesten officieel neergepend worden in een lokaal sociaal beleidsplan. Vier jaar kregen ze de taak dit huiswerk af te maken. Hierdoor stond ook ons lokaal bestuur voor een zware taak.
Het OCMW- en het gemeentebestuur sloegen de handen in elkaar en gingen na wat onze inwoners momenteek aangeboden krijgen, van het OCMW en de gemeente zelf én van alle partners binnen het sociale landschap.
Verschillende hoofdstukken werden geschreven. Belangrijke doelgroepen en onderwerpen kwamen aan bod, zoals: jongeren, het gezin, ouderen, vreemdelingen, maatschappelijk kwetsbaren, gezondheid, vrijetijdsbesteding, huisvesting, kinderopvang en werkgelegenheid. Samen met de verschillende bevolkingsgroepen werd er onderzocht hoe de huidige sociale dienstverlening beter afgestemd kan worden op de specieke behoeften die er momenteel in onze gemeente leven. Doelstellingen en acties werden geformuleerd, taken werden afgesproken.
Op 1 april was ons verhaal geschreven. De komende 6 jaar geven we onze woorden concreet vorm.
De hoofdpunten uit ons lokaal sociaal beleidsplan kan u hierna bekjken en worden u toegelicht wanneer u deze aanklikt: • Oog voor uitgebreide en betaalbare huisvesting • Aandacht voor ouderen en zorgbehoevenden • Uitbouw van een op maat gemaakte dienstverlening • Ondersteuning lokale kinderopvang en jeugdactiviteiten • Verbetering van het sociaal huis
|